پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور
آنچه در این مقاله می‌بینید

دسته بندی

مایکروسافت اکسچنج سرور

تهیه شده در

شرکت ترند پرند

مدت زمان ویدئو

06:18

زمان تقریبی مطالعه مقاله

7 دقیقه

معماری مرجع (Preferred Architecture) بهترین پیش نهاد تیم مهندسی اکسچنج می‌باشد که اعتقاد می‌رود بهترین و بهینه‌ترین معماری جهت پیاده‌سازی Exchange 2019 و شبیه‌ترین نوع راه‌اندازی به Office 365 می‌باشد.

درحالی‌که اکسچنج 2019 انتخاب‌های زیادی جهت راه‌اندازی برای زیرساخت‌های On-Premise در اختیار مدیران شبکه سازمان‌ها قرار می‌دهد، معماری که در این نوشته قصد بیان آن راداریم موردبررسی و تجزیه تحلیل قرارگرفته است. همچنین مایکروسافت به معماری‌های دیگر جهت راه‌اندازی در سازمان‌ها توصیه نمی‌کند، بااینکه این معماری‌ها ممکن است به‌طور کامل پشتیبانی شوند. این معماری پیشنهادی توسط مایکروسافت با در نظر گرفتن چندین نیاز اساسی سازمان‌ها طراحی‌شده است. از این نیازها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این PA شامل هر دو راه‌کار، HA در درون دیتاسنتر و همچنین Site Resilience در بین دیتاسنترها می‌باشد.
  • پشتیبانی از چندین نسخه از هر دیتابیس به‌منظور Activation سریع در صورت ازکارافتادن.
  • افزایش Availability با بهبود بخشیدن Domain های ازدست‌رفته.
  • کاهش هزینه زیرساخت سیستم ایمیل در سازمان.

پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

تغییر معماری مرجع با توجه به نیازهای سازمان

باید خاطرنشان شد که با توجه به این معماری هر سازمانی قادر به پیاده‌سازی کامل آن نمی‌باشد، چراکه به‌عنوان‌مثال هر سازمانی دارای چند دیتاسنتر نیست. و یا حتی برخی از سازمان‌ها نیازهای تجاری دیگری دارند که به معماری دیگری نیازمند می‌باشد. بااین‌حال درصورتی‌که سازمان شما جزء آن دسته از سازمان‌هایی می‌باشد که نمی‌توان به‌طور کامل Preferred Architecture را در آن پیاده‌سازی کرد، حداقل به‌گونه‌ای معماری اکسچنج سرور سازمان را پیاده‌سازی کنید که با برطرف کردن نیازهای اصلی سازمان شما هرچه بیشتر به این معماری نزدیک باشد. به‌عنوان راه‌کار جایگزین نیز شما می‌توانید از Office 365 استفاده کنید که دیگر نگرانی‌های پیاده‌سازی PA را در سازمان نخواهید داشت، چراکه معماری و زیرساخت Office 365 به‌طور کامل بر اساس Preferred Architecture می‌باشد.

با استفاده از این معماری در مواقع که لازم است یک بازیابی از پیش تعیین‌شده انجام گیرد پیچیدگی و redundancy حذف می‌شود: زمانی که یکی از سرورها از دست رود نسخه دیگری از دیتابیس اکسچنج ازدست‌رفته سریعاً فعال خواهد شد.

معماری مرجع (Preferred Architecture) به‌طورکلی بر چهار حوزه تمرکز دارد: اول طراحی Exchange Namespace، دوم طراحی Datacenter سوم طراحی سرورها و در آخر طراحی راه‌کار HA مایکروسافت Exchange یعنی Database Availability Group. امید است تا در نوشته‌های آینده به بررسی تمامی این چهار حوزه بپردازیم.

پیاده سازی اصولی راه کار ایمیل سازمانی مایکروسافت Exchange Server 2019

پیاده سازی اصولی ایمیل سرور Exchange 2019 یکی از مهمترین اقداماتی است که مدیران شبکه سازمان ها باید انجام دهند، چرا که در صورت راه اندازی غیر اصولی ایمیل سرور Exchange 2019 مشکلات زیادی هم در زمان پیاده سازی و هم در نگهداری از ایمیل سرور مایکروسافت اکسچنج 2019 پیش خواهد آمد. به منظور جلوگیری از این مشکلات زیاد در پیاده سازی و نگهداری ایمیل سرور Exchange 2019 مایکروسات معماری مرجعی (Preferred Architecture) برای مدیران شبکه سازمان ها ارائه کرده است. در نوشته گذشته معماری پیشنهادی مایکروسافت برای پیاده‌سازی Exchange Server 2019 بیان کردیم که این معماری توسط تیم مهندسان Exchange Server 2019 ارائه گردیده است و شبیه ترین معماری به Office 365 می باشد. می توان گفت که مایکروسافت قصد دارد که هر چه بیشتر آفیس ۳۶۵ و اکسچنج سرور On-Premise را به یکدیگر شبیه کند. در این نوشته نیز قصد داریم تا با معماری طراحی Namespace در معماری مرجع (PA) و همچنین طراحی Site Resilient Datacenter pair آشنا شویم.  پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

طراحی Namespace در معماری مرجع (PA) اکسچنج سرور 2019

جهت انتخاب Namespace شما دو انتخاب خواهید داشت، اول پیاده سازی bound Namespace (مهم بودن اینکه کاربران به کدام دیتابیس متصل خواهند شد. به عبارت دیگر دیتابیسی که کاربران به آن متصل می شوند اولویت دارد) و یا پیاده سازی unbound Namespace (در این نوع اتصال کاربران به دیتابیس اولویتی ندارد و کاربران می توانند به هر دیتابیسی متصل شوند).

روش پیشنهادی تیم مهندسان اکسچنج سرور 2019، استفاده از روش دوم یعنی مدل unbound می باشد. پیاده سازی یک Exchange Namespace برای هر  Client Protocolدر هر DAG یا به اصطلاح جفت دیتاسنتر. به عنوان مثال:

Autodiscover.newoutlooklab.com

برای کاربران HTTP: Mail.newoutlooklab.com

برای کاربران IMAP: imap.newoutlooklab.com

برای کاربران SMTP: smtp.newoutlooklab.com

هر Exchange namespace بین هر دو دیتاسنتر در لایه هفت که نیاز به Session affinity ندارد load balance خواهد شد. نتیجه این کار این است که ترافیک به صورت پنجاه درصد بین دیتاسنترها پراکسی خواهند شد. ترافیک به صورت مساوی بین دو Datacenter Pair تقسیم خواهد شد. تقسیم ترافیک می تواند با استفاده از round robin DNS, geo-DNS و یا هر روش مشابهی انجام می پذیرد. از نظر تیم مهندسان میل سرور مایکروسافت Exchange 2019 ساده ترین راه کار، ساده ترین و با پیچیدگی پایین می باشد، بنابر این استفاده از Round Robin DNS پیش نهاد تیم مهندسان مایکروسافت می باشد.

برای Office Online Server farm، یک Namespace باید بر اساس دیتاسنتر راه اندازی شود، همچنین استفاده از Load Balance لایه هفت نیز جهت Session affinity و استفاده از Cookie مورد نیاز است.

در صورتی که سازمان دارای چندین Site resilient datacenter pairs باشد، این مدیران شبکه سازمان ها می باشند که باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند یک Namespace کلی داشته باشند و یا ترافیک را با استفاده از Namespace های منطقه ای به دیتاسنتر همان منطقه منتقل و کنترل کنند. بی شک تصمیم مدیران شبکه سازمان بر اساس توپولوژی شبکه و همین طور هزینه استفاده از مدل unbound می باشد. به عنوان نمونه در صورتی که شما دیتاسنترهایی در آمریکا و اروپا داشته باشید، نه تنها لینک بین این دو دیتاسنتر هزینه بر خواهد بود، ممکن است ارتباط بین این دو دیتاسنتر تاخیر بالایی نیز داشته باشد. این امر می تواند موجب آزده خاطر شدن کاربران و همچنین مشکلات دیگری در خود زیرساخت Exchange  شوند. در این مورد، می توان از مدل Bound استفاده کرد و برای هر منطقه یک Namespace راه اندازی کرد. با در این جا برای استفاده از مدل Unbound گزینه هایی نیز وجود دارد. گزینه ای چون استفاده از Geographical DNS به مدیران شبکه سازمان ها این امکان را می دهد که یک Namespace پیاده سازی کنند، حتی در شرایطی که بین دیتاسنترها لینک های هزینه بری می باشد. استفاده از Geo-DNS این امکان را می دهد که کاربران را بر اساس IP ادرس انها به نزدیک ترین دیتاسنتر هدایت کنند.   پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

طراحی یک Site Resilient Datacenter Pair

جهت محقق شدن یک زیرساخت کاملا available و Site Resilient مدیران شبکه سازمان ها باید دو و یا چند دیتاسنتر که به خوبی به یکدیگر Connect می باشند(اتصلی بسیار ایده آل، دارای تاخیر بسیار کم می باشد، در غیر این صورت Replication و Client Experience موثر نخواهد بود) داشته باشند. همچنین دیتاسنترها باید توسط مسیرهای مختلف که از Provider های مختلف تهیه شده است، به یکدیگر متصل باشند.

درحالی که از یک Active Directory Site بین چند دیتاسنتر پشتیبانی می شود، تیم مهندسان میل سرور مایکروسافت Exchange در معماری مرجع (PA) پیش نهاد می کنند که برای هر دیتاسنتر یک Active Directory Site مجزا استفاده شود. دلیل این پیش نهاد به شرح زیر است:

دلیل اول: انتقال Site resilience با استفاده از Shadow Redundancy و Safety Net زمانی محقق می شود که اعضای DAG در سایت های اکتیو دایرکتوری (Active Directory Site) مختلف باشند.

دلیل دوم: مطابق با مستندات منتشر شده برای اکتیو دایرکتوری (Active Directory) به این موضوع پی می بریم که در صورتی که زمان تاخیر بیش از ۱۰ میلی ثانیه می باشد، Subnet ها باید در سایت های اکتیو دایرکتوری (Active Directory Site) مختلف باشند.

طراحی سرورها در معماری مرجع (PA) مایکروسافت اکسچنج سرور 2019

قبل از اینکه به بررسی معماری مرجع در مورد طراحی سرورها صحبت شود باز تکرار می‌کنم، نیاز نیست عیناً این معماری را پیاده‌سازی کنید. درصورتی‌که شبیه این معماری را نیز پیاده‌سازی کنید خوب است، چه‌بسا به‌کل این معماری با سازمان شما و سیاست‌های آن مغایرت داشته باشد.

در معماری مرجع (PA) تمامی سرورها، سرورهای فیزیکی می‌باشند. استفاده از سخت‌افزار فیزیکی به‌جای استفاده از مجازی‌سازی در پیاده‌سازی Exchange Server با معماری مرجع به دو دلیل زیر است:

سرورها تنظیم‌شده‌اند تا از ۸۰ درصد منابع خود در بدترین حالت Failure استفاده کنند.

مجازی‌سازی یک‌لایه مدیریتی دیگر اضافه می‌کند که پیچیده‌تر می‌باشد و همچنین یک حالت Recovery دیگری به زیرساخت می‌افزاید که ازنظر معماری مرجع ازآنجاکه Exchange خود این قابلیت را دارد نیاز نیست (بعضی وقت‌ها مایکروسافت و تیمش قاتى می‌کنند‌ ما که نمی دونیم).

در معماری مرجع از Commodity Server Platforms استفاده می‌شود. این Commodity Platform ها شامل موارد زیر می‌باشند:

۲U, dual socket servers 20-24 cores

Up to 96GB of memory

A battery-backed write cache controller

 Twelve or more large form factor drive bays within the server chassis

همچنین می‌توانید با توجه به تعداد میل باکس‌ها، اندازه میل باکس‌ها و مقیاس‌پذیری سرورها اقدام به‌اضافه کردن Drive Bay ها برای هر سرور کنید.

هر سرور یک جفت دیسک RAID1 برای سیستم‌عامل، Exchange binaries، لاگ های پروتکل و کلاینت و دیتابیس انتقال دارد. بقیه Storage ها به‌عنوان JBOD با استفاده از دیسک‌های SAS، ۷۲۰۰ پیکره‌بندی شده‌اند (درحالی‌که دیسک‌های SATA نیز قابل‌دسترس می‌باشند، اما تجهیزات SAS ورودی و خروجی بهتری را در اختیار می‌گذارد).

تمامی دیسک‌هایی که Exchange Database دارند به فرمت ReFS (ویژگی integrity باید غیرفعال باشد) می‌باشند.

برای Encrypt کردن هر دیسک نیز از BitLocker استفاده می‌شود، بنابراین در صورت سرقت فیزیکی دیسک‌ها نیز می‌توانید با خیالی آسوده از امن بودن اطلاعات خاطرجمع باشید (البته فعلاً). همچنین به‌منظور استفاده از تمامی دیسک‌ها به‌صورت مؤثر و کارآمد، چهار نسخه از هر دیتابیس در هر دیسک موجود می‌باشد. Run-time copy layout معمولی نشان‌دهنده این است که بیش از یک دیتابیس فعال در هر دیسک نیست. حداقل یک دیسک در Disk pool به‌عنوان Hot Spare رزرو شده است. AutoReseed فعال‌شده و سریعاً پس از از دست رفتن دیسک با استفاده از فعال کردن Hot Spare بارگذاری و Redundancy دیتابیس را آغاز می‌کند. پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

در آخر درباره طراحی سرورها در معماری مرجع (PA) باید گفت

لازم نیست شما از ۹۶G حافظه و تعداد هسته‌های بالا استفاده کنید و یا به‌جای استفاده از زیرساخت مجازی سازمان از سرورهای فیزیکی استفاده کنید. به همین دلایل می‌باشد که طراحی ایمیل سرور مایکروسافت اکسچنج در سازمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های راه‌اندازی می‌باشد، چراکه در طراحی Exchange Server بسیاری از نیازهای سازمان و همچنین امکانات موجود و زیرساخت فعلی سازمان موردبررسی قرار می‌گیرد و متخصصان Exchange Server با این اطلاعات اقدام به پیاده‌سازی میل سرور Exchange مطابق با نیازهای سازمان و همچنین زیرساخت اصلی سازمان انجام می‌دهند.

طراحی Database Availability Group در معماری مرجع Exchange Server 2019

سازمان‌های بزرگ و Enterprise در هر site resilient datacenter pair یک یا چند DAG وجود دارد.

Exchange 2019 preferred architecture

پیکره‌بندی Database Availability Group

همانند مدل Namespace، هر DAG در site resilient datacenter pair با استفاده از مدل Unbound با نسخه‌های اکتیو از هر دیتابیس که به‌صورت مساوی بین تمامی اعضای DAG پخش‌شده‌اند کار می‌کند. این مدل:

از معتبر بودن هر یک از سرویس‌ها (ارتباط کلاینت‌ها، سیاست‌های Replication و انتقال و..) در DAG اطمینان حاصل می‌کند.

در سناریوهای از دست رفتن سرورها بارگذاری را تا آنجا که امکان دارد در بین سرورهای موجود در DAG پخش می‌کند. دیتاسنترها متقارن بوده و تعداد اعضای هر DAG در دیتاسنترها برابر می‌باشند. این بدان معناست که هر DAG اعضایی به تعداد فرد داشته و از سرور Witness برای quorum maintenance استفاده می‌شود.

DAG از بلاک‌های اصلی در زیرساخت Exchange Server 2019 می‌باشد. با توجه به‌اندازه DAG، DAG های بزرگ Redundancy و منابع بیشتری را فراهم می‌کند. هدف در معماری مرجع نیز پیاده‌سازی DAG های بزرگ می‌باشد (به‌صورت معمول با DAG با هشت عضو ساخته شود و در صورت نیاز به سرورها اضافه شود). شما تنها زمانی باید یک DAG جدید ایجاد کنید که ترتیب کپیDatabase  ها نگران‌کننده باشد.

ما در مقالات بعد به بررسی دیگر بخش‌های DAG در معماری مرجع (Preferred Architecture) یعنی مکان‌یابی Witness Server، طراحی شبکه DAG و Data Resiliency خواهیم پرداخت. پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

طراحی DAG Network در معماری مرجع Exchange 2019

در معماری مرجع (PA) استفاده از یک کارت شبکه چه برای ارتباطات کلاینت چه برای Data Replication یعنی در معماری Preferred Architecture استفاده از Teamed network interface در طراحی شبکه DAG توصیه نمی‌شود. تنها یک کارت شبکه نیاز است چراکه هدف در DAG یک مدل Recovery استاندار می‌باشد بدون در نظر گرفتن Failure،  چراکه درصورتی‌که سرور از دست رود و یا ارتباطات شبکه‌ای، نتیجه یکی می‌باشد، یک نسخه سالم از دیتابیس در اعضای دیگر DAG که در حالت پایداری به سر می‌برند فعال خواهد شد. این تغییر در زیرساخت به ساده‌سازی Network Stack کمک کرده و از حذف Heartbeat به‌صورت دستی جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

مکان‌یابی سرور شاهد (Witness Server) در معماری مرجع Exchange 2019

طراحی Witness Server ازآن‌جهت اهمیت دارد که، مکان Witness Server مشخص می‌کند که آیا این معماری قابلیت برگرداندن Datacenter های ازدست‌رفته را به‌صورت خودکار فراهم می‌کند یا اینکه باید به‌صورت دستی به فعال کردن سرویس‌ها پس از Site Failure بپردازیم.

درصورتی‌که سازمان شما دارای مکان سوم با زیرساخت شبکه‌ای جدا از شبکه‌ای است که DAG در آن قرار دارد، پیشنهاد می‌شود که سرور Witness را در آن محل سوم قرار دهید. این نوع پیکره‌بندی به شما این امکان را می‌دهد که درصورتی‌که در سطح دیتاسنتر Failure اتفاق بی افتد بدون در نظر گرفتن دیتاسنتر قطع‌شده دیتابیس‌ها به‌صورت خودکار در دیتاسنتر با شرایط پایدار فعال خواهند شد.

درصورتی‌که سازمان شما دارای یک مکان با شبکه جدا نمی‌باشد شما می‌توانید سرور Witness را در Azure قرار دهید، در غیر این صورت سرور Witness را دریکی از دیتاسنترهای site resilient datacenter pair قرار دهید. درصورتی‌که سازمان  شما دارای چندین DAG در site resilient datacenter pair می‌باشد، تمامی سرورهای Witness را در یک دیتاسنتر قرار دهید (بهتر است سرور Witness را در دیتاسنتری قرار دهید که بیشترین تعداد کاربران به‌صورت فیزیکی آنجا می‌باشند). همچنین مطمئن شوید که (Primary Active Manager (PAM برای هر DAG در همان دیتاسنتر قرار داشته باشند.

معماری Data Resiliency در Exchange Server 2019 PA

Data Resiliency با راه‌اندازی چندین کپی از دیتابیس‌ها به دست می‌آید. در معماری مرجع (PA)، نسخه‌های دیتابیس‌ها در site resilient datacenter pair پراکنده‌شده‌اند تا از محافظت داده‌های Mailbox از خرابی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و حتی دیتاسنتر اطمینان حاصل شود.

هر دیتابیس دارای چهار نسخه می‌باشد، در هر دیتاسنتر دو نسخه قرار دارد، پس این بدان معنا و مفهوم است که PA نیازمند چهار سرور است. خارج از این چهار نسخه، سه تا از این نسخه‌ها برای HA تنظیم‌شده‌اند. چهارمین نسخه به‌عنوان نسخه Lagged database تنظیم‌شده است. در طراحی سرورها، هر یک از نسخه‌های دیتابیس باید به‌طور کامل از یکدیگر جدا باشند تا دامنه از دست رفتگی کاهش یابد، به‌عنوان نمونه از دست رفتن یک سرور باعث تخریب دیگر دیتابیس‌ها در سرورهای دیگر نشود.

هدف اصلی از ایجاد lagged database فراهم کردن مکانیسم بازیابی برای زمان‌هایی می‌باشد که دیتاسنتر با یک خرابی گسترده مواجه شده است. بنابراین هدف lagged copy برای بازیابی یک Mailbox خاص و یا یک آیتم در میل باکس نمی‌باشد. ReplyLagTime در نسخه lagged Database برابر هفت روز تنظیم‌شده است. با استفاده از lagged Copy به روش معماری مرجع (PA)، باید به این مسئله دقت شود که Lagged database Copy به‌عنوان یک راه‌کار Point-in-time Backup نمی‌باشد.

به‌منظور مقابله با حذف آیتم‌ها، چه به‌صورت اتفاقی چه به‌قصد تخریب، از تکنولوژی In-Place Hold یا Single Item Recovery استفاده می‌شود.

Exchange 2019 preferred architecture

پس دیگر راه‌کارهای Backup لازم نیست؟

تیم مهندسان اکسچنج سرور در معماری مرجع (PA) بیان می‌کنند که با توجه به این امکاناتی که در میل سرور اکسچنج 2019 تعبیه‌شده است استفاده از راه‌کارهای دیگر Backup لازم نیست، ما در گروه چشم انداز نو می‌گوییم که احتیاط شرط عقل است و استفاده از راه‌کارهای Backup چون backup exec و VEEAM برای زیرساخت‌های دارای سرویس‌های حساس چون Exchange Server بسیار مناسب می‌باشد.

در بخش آخر مقاله معماری مرجع میل سرور Exchange…

با توجه به اتمام طراحی DAG در معماری مرجع (PA) در قسمت بعد این مقاله به امید خدا به بررسی طراحی Office Online Server خواهیم پرداخت و پس از آن به یک جمع‌بندی کلی به معماری مرجع در میل سرور اکسچنج 2019 پایان داده تا به نصب میل سرور اکسچنج بپردازیم. پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

طراحی آفیس آنلاین سرور (Office Online Server) در معماری مرجع

پیش از بیان معماری مرجع در مورد طراحی OOS باید گفت که آفیس آنلاین سرور سرویسی می‌باشد که مایکروسافت برای یکپارچه‌سازی با محصولات خود چون Exchange Server, SharePoint و Skype for Business منتشر کرده است و با استفاده از این سرویس در سازمان‌ها کاربران می‌توانند بدون دانلود مستندات ضمیمه‌شده در ایمیل خود به بررسی و ویرایش این مستندات بپردازند.

در طراحی آفیس آنلاین سرور (Office Online Server) در کمترین شرایط شما دو آفیس آنلاین سرور (OOS) در هر دیتاسنتر که دارای سرورهای Exchange 2019 می‌باشند باید پیاده‌سازی کنید. هر آفیس آنلاین سرور باید ۸ هسته به همراه ۳۲ گیگابایت حافظه و حداقل ۴۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی باید داشته باشد. باید خاطرنشان کرد که نیاز نیست زیرساخت آفیس آنلاین سرور به اکسچنج سرور گره‌خورده باشد. ازآنجاکه می‌توان از Office Online Server با دیگر محصولات مایکروسافت چون SharePoint و Skype for Business استفاده کرد. مدیران شبکه سازمان باید دقت کنند که در هنگام پیاده‌سازی احتمال یکپارچه کردن با این نرم‌افزارهای دیگر را نیز باید داده و این مطلب را نیز با تیم‌های دیگر در زیرساخت سازمان باید در میان گذاشت.

اهمیت استفاده از ایمیل سرور در سازمان به‌طور اختصاصی

در سازمان‌های بزرگ و Enterprise داشتن یک ایمیل سرور به‌طور اختصاصی در محل سازمان مزیت‌های بسیار زیادی را برای سازمان‌ها خواهد داشت. در صورت وجود ایمیل سرور در محل سازمان، مدیران شبکه به‌راحتی به‌تمامی جوانب ایمیل سرور اشراف کامل خواهند داشت. ازجمله دیگر مزیت‌های استفاده از ایمیل سرور در داخل سازمان و به‌طور اختصاصی می‌توان به کاهش هزینه‌ها و همچنین امنیت بالای این میل سرور اشاره کرد. با توجه به اهمیت ایمیل سرورها در سازمان به‌عنوان سرویسی حساس به دلیل وابستگی شدید سازمان‌ها به این سرویس‌ها پیاده‌سازی این سرویس در داخل سازمان می‌تواند به مدیریت بهتر و همچنین برگرداندن به حالت‌های پایدار در زمان کوتاه‌تری کمک شایانی کنند.

پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

میل سرور، سرویس حساس سازمان‌ها

از زمان ورود میل سرور به سازمان‌ها، این سرویس به یکی از مهم‌ترین سرویس‌ها در سازمان مبدل شد چراکه دیگر مکاتبات به شیوه سنتی حذف و جای خود را به پست الکترونیکی داد. با این تغییر شکل جدیدی از نیازها در سازمان‌ها شکل گرفت. با توجه به اینکه سازمان‌ها به سیستم‌های میل وابسته شدند ایجاد بسترهای پایدار، امن و قابل‌اطمینان به نیازمندی اصلی سازمان‌ها تبدیل شد و مدیران شبکه سازمان‌ها مأمور ایجاد سیستم‌های ایمیل با این ویژگی‌ها شدند.

ایمیل سرور مایکروسافت، ایمیل سرور سازمانی

مایکروسافت با ارائه میل سرور Exchange توانست به سه نیاز اصلی سازمان‌ها را باقابلیت‌های DAG, Edge Transport و DLP برطرف کردند. بنابراین سازمان‌های بسیاری به استفاده از اکسچنج سرور در سازمان روی آوردند. با این ویژگی‌هایی که مایکروسافت در راه‌کار پست درون‌سازمانی خود قرار داده است، میل سرور اکسچنج را به بهترین ایمیل سرور سازمانی و Enterprise تبدیل کرده است. همچنین طراحی میل سرور مایکروسافت به‌گونه‌ای می‌باشد که می‌توان به‌راحتی با افزودن Add-On ها به میل سرور اکسچنج، این میل سرور را به یک اتوماسیون اداری کامل تبدیل کرد.

مایکروسافت Exchange Server، بهترین میل سرور به انتخاب مدیران شبکه

ایمیل سرور Exchange را می‌توان یکی از مهم‌ترین و بهترین محصولات مایکروسافت خواند. با استفاده از مایکروسافت Exchange Server سازمان‌ها توانستند نیازهای اصلی خود در خصوص مکاتبات نو برطرف کنند. ویژگی‌های بسیار خوب مایکروسافت اکسچنج سرور چون Unified Messaging و یکپارچه‌سازی Exchange با دیگر محصولات مایکروسافت چون Lync, SharePoint و مجموعه مدیریت و مانیتورینگ سیستم سنتر، این ایمیل سرور را از یک میل سرور معمولی باقابلیت ارسال و دریافت ایمیل فراتر برده و به یک میل سرور Enterprise تبدیل کرده است. همچنین طراحی Exchange Server به‌گونه‌ای می‌باشد که با افزودن Add-On ها می‌توان این میل سرور را به یک اتوماسیون اداری کامل تبدیل کرد. پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

آنچه در رابطه با معماری مرجع در Exchange 2019 بیان کردیم

در مقالات گذشته به بررسی معماری مرجع (PA)، معماری که توسط تیم مهندسان Exchange Server برای مدیران شبکه سازمان‌ها منتشرشده است پرداختیم. طبق اعلام مهندسان اکسچنج سرور معماری مرجع شبیه‌ترین معماری به آنچه در آفیس ۳۶۵ (Office 365) پیاده‌سازی شده است می‌باشد. ما نیز مجموعه این مقالات را با بررسی طراحی Namespace ها شروع کرده و در قسمت قبلی به بررسی بخشی از طراحی راه‌کار High Availability میل سرور Exchange 2019 یعنی DAG پرداختیم در این قسمت از مقاله معماری پیشنهادی مایکروسافت برای پیاده‌سازی Exchange Server 2019 به بررسی مکان‌یابی Witness Server و طراحی شبکه DAG خواهیم پرداخت.

پیاده‌سازی ایمیل سرور، مسئولیت مهم واحد فناوری اطلاعات در سازمان

با ورود فناوری اطلاعات به سازمان‌ها بسیاری از جریان‌های کاری در سازمان با استفاده از فناوری اطلاعات انجام گرفت. با این تغییر بخشی در سازمان‌ها به وجود آمد به نام دپارتمان فناوری اطلاعات، این دپارتمان فناوری اطلاعات بود که موظف شد تا سرویس‌های جدید را برای سرعت بخشیدن به امور سازمان پیاده‌سازی کرده و از سرویس‌های قدیمی نگهداری کند. یکی از سرویس‌هایی که سازمان‌ها اقدام به راه‌اندازی ان در سازمان‌ها کردند سرویس میل سرور می‌باشد.به دلیل اینکه ایمیل سرور مسئول مکاتبات سازمان خواهد شد، باید از یک ایمیل سرور کاملاً پایدار و امن استفاده کنند.

مایکروسافت Exchange Server 2019، ایمیل سرور Enterprise

مایکروسافت توانست با ارائه ایمیل سرور Exchange  نیاز سازمان‌ها را برطرف کند، علاوه بر این مایکروسافت Exchange Server را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که بتوان با افزودن Add-On هایی این میل سرور را به یک اتوماسیون اداری کامل تبدیل کرد. ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی چون Data Loss Prevention, DAG, Archiving و یکپارچه شدن کامل با دیگر محصولات مایکروسافت چون Skype for Business, SharePoint و محصول مدیریت و مانیتورینگ سیستم سنتر میل سرور مایکروسافت را به بهترین ایمیل سرور Enterprise و همچنین اولین انتخاب مدیران شبکه سازمان به‌منظور پیاده‌سازی در سازمان تبدیل کرد.

Exchange 2019 preferred architecture

ایمیل سرور مایکروسافت، بهترین ایمیل سرور

میل سرور مایکروسافت اکسچنج با توانایی‌های بالایی که دارد انتخاب بسیاری از مدیران شبکه سازمان‌ها برای پیاده‌سازی در زیرساخت شبکه سازمان‌ها می‌باشد. سازمان‌های بزرگ به‌راحتی می‌توانند با استفاده از مایکروسافت Exchange Server نیازهای سازمانی خود را برطرف کنند. نیازهای اصلی سازمان‌ها عبارت‌اند از پایداری، امنیت و قابلیت اطمینان، مایکروسافت اکسچنج سرور توانست با پاسخ‌گویی مناسب به این سه نیاز اساسی در سازمان‌ها به‌سرعت به محبوبیت بالایی در بین مدیران شبکه سازمان‌ها برسد و به‌عنوان ایمیل سرور Enterprise و اولین انتخاب مدیران شبکه سازمان‌ها محسوب شود. همچنین طراحی مایکروسافت به‌گونه‌ای بوده که بتوان از میل سرور اکسچنج به‌عنوان یک اتوماسیون اداری کامل با استفاده از Add-On استفاده کرد. قابلیت دیگری که بسیاری از مدیران شبکه سازمان‌ها از آن بسیار راضی هستند قابلیت یکپارچه‌سازی کامل ایمیل سرور اکسچنج 2019 با دیگر نرم‌افزارهای مایکروسافت همچون راه‌کار جامع مدیریت و مانیتورینگ سیستم سنتر، راه‌کار ارتباط یکپارچه Skype for Business Server و… .

ایمیل سرور مایکروسافت اکسچنج سرور 2019

به بیان مدیران شبکه سازمان ها بهترین ایمیل سرور موجود برای پیاده سازی در سازمان ایمیل سرور مایکروسافت Exchange می باشد. میل سرور مایکروسافت که از ابتدای انتشار خود توسط غول نرم افزاری دنیا، مایکروسافت به برطرف کردن نیاز سازمان ها پرداخته و با عرضه هر نسخه بهتر و بهتر شده است، اکنون با ساختار و معماری جدید توسط مایکروسافت معرفی شد. در ساختار جدید میل سرور مایکروسافت Client Access Role به عنوان یک Role جدا حذف شده و به عنوان یک سرویس در Mailbox Server Role به نقش خود ادامه می دهد. بنابر این شما دیگر قادر نخواهید بود که Client Access Server Role به تنهایی و بر روی یک سرور مجزا پیاده سازی کنید. این ساختار تک بلوکی مایکروسافت در اکسچنج سرور 2019 پیاده سازی، به روز رسانی، مهاجرت و عیب یابی Exchange Server 2019 را بسیار سهل و آسان کرده است. این امر موجب شد تا بسیاری از مدیران شبکه سازمان های بزرگ و Enterprise به پیاده سازی میل سرور اکسچنج 2019 در سازمان خود ترغیب شوند.

بهترین ایمیل سرور، ایمیل سرور مایکروسافت اکسچنج 2019

مایکروسافت اکسچنج سرور 2019 توانست بسیاری از توقعات مدیران شبکه سازمان‌ها را که بسیار منتظر آن بودند برطرف نماید. در معماری زیرساخت Exchange Server 2019 شاهد تغییرات زیادی بودیم، ازجمله مهم‌ترین این تغییرات ایجاد زیرساخت کاملاً تک بلوکی در نسخه 2019 ایمیل سرور محبوب اکسچنج هستیم. با تغییر زیرساخت و تبدیل‌شدن اکسچنج سرور به یک ایمیل سرور کاملاً تک بلوکی پیاده‌سازی، به‌روزرسانی، مهاجرت و عیب‌یابی Exchange Server 2019 بیش‌ازپیش سهل و آسان گردید. این ساده‌سازی موجب ترغیب بسیاری از مدیران شبکه سازمان‌ها جهت راه‌اندازی میل سرور اکسچنج در سازمان خود شد. با توجه به فراگیر شدن استفاده از ایمیل سرور اکسچنج بسیاری از مدیران شبکه سازمان‌ها به دنبال معماری مناسبی جهت پیاده‌سازی این ایمیل سرور در سازمان خود گشتند. مایکروسافت در جهت کمک به مدیران شبکه سازمان‌هایی که از ایمیل سرور Exchange 2019 استفاده می‌کنند معماری مرجعی را معرفی کرد که مدیران شبکه سازمان‌ها بتوانند با استفاده از آن به پیاده‌سازی ایمیل سرور اکسچنج 2019 در سازمان خود بپردازند و امکانات آن لذت ببرند. در این مجموعه از نوشته‌ها قصد داریم تا معماری مرجع مایکروسافت برای پیاده‌سازی Exchange Server 2019 در سازمان را بیان کنیم. پیشنهاد مایکروسافت در پیاده سازی اکسچنج سرور

exchange server, it services, mail server, microsoft, network support, ایمیل, خدمات ایمیل, شبکه, مایکروسافت
مایکروسافت Exchange Edge Transport
پشتیبانی سیتریکس
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up

This will close in 0 seconds

This will close in 0 seconds